АРТ-ТЕРАПІЯ – КОРЕКЦІЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ТВОРЧОСТІ
«Духовне життя дитини повноцінне лише тоді,
коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості»
В. Сухомлинський
Творчість відіграє важливу роль у всіх аспектах нашого життя, включаючи навчання, роботу і взаємодію з іншими людьми. Для дітей творчість є особливо важливою, оскільки вона сприяє розвитку критичного мислення, самовираження та багатьох інших навичок, необхідних для їх успішного майбутнього. У нашому динамічному та постійно змінюваному світі можливість бути творчим – це ключ до успіху.
У сучасному суспільстві все більше зростає інтерес до арт-терапії як методу зцілення за допомогою творчості. Арт-терапія у роботі з дітьми вважається дуже м’яким і «толерантним» терапевтичним інструментом, у якого немає протипоказань. Вона прекрасно справляється з виходом накопичених емоцій, заспокоює, допомагає зрозуміти свої почуття, розвиває потенціал особистості, підвищує самооцінку. Її застосовують в корекції тривожності, агресивності, гіперактивності та інших психологічних проблемах.
З метою підвищення професійної майстерності, ознайомлення із арт-терапевтичними методами та техніками у роботі з дітьми дошкільного віку, розвитку професійно-творчої активності, розкриттю внутрішнього потенціалу кожного педагога, шляхом створення умов для індивідуальної і колективної роботи, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру комунальної установи «Крижопільський інклюзивно-ресурсний центр» було проведено майстер-клас для педагогів закладів дошкільної освіти «Я розмалюю світ».
На початку заходу до вихователів інклюзивних груп та вихователів-методистів закладів дошкільної освіти звернулася директор інклюзивно-ресурсного центру Тетяна ПАЦАЙ та привітала всіх, хто своєю працею і своєю наполегливістю зміцнює благополуччя підростаючого покоління, сприяє розвитку здорових стосунків і взаєморозуміння в цьому юному середовищі! «Ваша робота має надзвичайно важливе значення, і ви робите її з любов'ю та відданістю. Нехай ваші досягнення ростуть, а вдячність дітей і батьків завжди буде вашою нагородою», - побажала присутнім Тетяна Володимирівна.
Також на майстер-класі була присутня Олена КРУПЕЛЬНИЦЬКА – головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту, привітала педагогів та побажала продуктивного спілкування і співпраці.
Учасникам майстер-класу було представлено деякі з основних напрямків арт-терапії, які вважаються одними з найбільш ефективних у роботі із дітьми дошкільного віку.
Катерина ДМИТРУК – фахівець інклюзивно-ресурсного центру з логопедії охарактеризувала популярний метод психологічної допомоги дітям – пісочну терапію, який пов'язаний з використанням природніх матеріалів: води, піску, камінців, мушель. Вона запропонувала переглянути відео-уривок корекційно-розвиткового заняття фахівця інклюзивно-ресурсного центру з практичної психології Марії ПОЛІЩУК з використанням пісочної терапії. Катерина Михайлівна зазначила, що завдяки цьому методу арт-терапії у дитини розвивається здатність до самовираження і творчого сприйняття світу, розвивається пам'ять, увага і просторова уява.
Фахівець інклюзивно-ресурсного центру з дефектології, олігофренопедагогіки Оксана РУДНІЦЬКА порекомендувала педагогам якомога частіше використовувати на заняттях музикотерапію - застосування мелодій та звуків для покращення психофізичного стану та відновлення емоційної рівноваги. Адже заняття музикотерапією дуже корисні при розвитку концентрації уваги, умінню підпорядковуватись певним правилам і чекати своєї черги, допомагають формувати особистість та розвивати спостережливість.
Оксана ШУСТ – фахівець інклюзивного ресурсного центру з практичної психології, запросила учасників у сенсорну кімнату для психологічного розвантаження, щоб відчути на собі терапевтичний вплив не менш популярного методу арт-терапії – екотерапії, з допомогою поєднання аромо- та музикотерапії. Відчуваючи аромат хвої, педагоги здійснили релаксаційну віртуальну подорож до лісу під чарівні звуки природи.
Фахівець інклюзивно-ресурсного центру з логопедії Олена ЛИТВАК запропонувала переглянути презентацію про використання фітотерапії для зміцнення імунітету та поліпшення стану нервової системи дітей, порадила застосовувати фітотерапію під час адаптації до дитячого садка та в періоди зростання частоти застудних і вірусних захворювань. Педагоги мали можливість насолодитись ароматами та смаком цілющих рослин, а також поділитися враженнями від перегляду фільму, який справив на них особливе враження. Олена Василівна зазначила, що саме кінотерапія допомагає людині переосмислити власний внутрішній світ та розширювати можливості свідомості.
Аліна ШЕВЧУК – фахівець інклюзивно-ресурсного центру з логопедії зробила акцент на важливості ще одного виду арт-терапії, який використовує корекційний вплив ляльки та є проміжним об’єктом у взаємодії дитини і дорослого. Лялькотерапія дозволяє в ігровій формі безпечно для дитини відтворити, програти травматичну ситуацію і зняти травмуючий чинник. А далі педагоги придумували продовження казки з використанням різноманітних пальчикових ляльок, в якій головний герой при зустрічі з іншими персонажами переживав би різні емоцї. Адже завдяки казкотерапії вихователі використовують метафору для створення зв’язків між казковими подіями і поведінкою дитини у реальному житті.
«Танцювально-рухова терапія – це форма психотерапії, де танець і рухи використовуються для допомоги дітям у покращенні їх психологічного та фізичного здоров’я», - зазначила Оксана ШУСТ – фахівець інклюзивно-ресурсного центру з практичної психології. Також вона додала, що дана терапія використовує танець як засіб для вираження та дослідження емоцій, зміцнення соціальних та особистісних навичок. Разом з учасниками майстер-класу Оксана Василівна виконала веселу руханку під відомі мелодії.
Фахівець інклюзивно-ресурсного центру з практичної психології Марія ПОЛІЩУК представила ще один арт-терапевтичний метод, який являє собою творче спонтанне чи тематичне малювання – ізотерапію. Малюнок виступає ефективним інструментом, адже завдяки йому можна вільно висловлювати свої думки, почуття та переживання через мову образів, символів та кольорів, а також вивільнитися від негативних переживань та «змалювати» своє ставлення до навколишньої дійсності. Марія Валеріївна з освітянами провела бесіду щодо використання ізотерапевтичних технік у їхньому закладі та запропонувала виконати малюнок у техніці «ниткографія».
Безперечно, арт-терапія як засіб вільного самовираження та самопізнання через художню творчість допомагає усвідомити та оцінити свої почуття, образи минулого, життєвий сценарій та перспективність майбутнього, а також успішно віднайти внутрішні ресурси та досягнути самозцілення.
Щиро дякуємо кожному педагогу за участь у майстер-класі та сподіваємося, що наш захід надихне вас на використання під час занять чогось цікавого, нестандартного та оригінального, що сприятиме всебічному і гармонійному розвитку кожної дитини.