ПРОВЕДЕННЯ ФАХІВЦЯМИ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ З ЛОГОПЕДІЇ ОЦІНКИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ОСОБИ У КРИЖОПІЛЬСЬКОМУ ІРЦ
«Межі моєї мови означають межі мого світу» (Людвіг Вітгенштейн)
Мова – це могутній засіб навчання, спілкування та виховання. Своєчасне оволодіння мовою – основа розумового розвитку дитини, запорука її повноцінного спілкування з навколишнім світом. Правильна, виразна мова дає дитині можливість максимально широко користуватися нею, як засобом спілкування, що сприяє формуванню особистості дитини в цілому. Уся діяльність людини безпосередньо зв’язана з мовою, яка вже починаючи з перших років життя, відповідно впливає на діяльність, змінює її поведінку. Опанування рідної мови, рідного слова починається з раннього дитинства в сім’ї, серед близьких і рідних дитині людей, а вдосконалення її триває у дошкільних закладах, школі і впродовж усього життя.
Різноманітні порушення мовного розвитку негативно позначаються на сприйманні мови, висловлюванні власних думок, оволодінні знаннями та формуванні особистості дитини. Якщо формування звуків не відбувається відповідно до певного віку дитини, на допомогу їй приходять педагоги, батьки, які намагаються навчити дитину вимовляти звуки правильно.
Фахівцями інклюзивно-ресурсного центру з логопедії комунальної установи «Крижопільський інклюзивно-ресурсний центр» проводиться комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку особи, зокрема оцінку мовленнєвого розвитку дитини проводять фахівці інклюзивно-ресурсного центру з логопедії.
Комплексна оцінка - збір та інтерпретація інформації про особливості розвитку особи з метою визначення її особливих освітніх потреб та визначення її освітніх труднощів, розроблення рекомендацій щодо її індивідуальної освітньої траєкторії, модифікації чи адаптації освітньої програми (навчальних предметів), організації освітнього середовища, особливостей організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг.
Оцінка мовленнєвого розвитку особи проводиться з метою визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури, а також його впливу на опанування навчальних програм, розвиток комунікативних навичок тощо.
У Крижопільському ІРЦ надають відповідну кваліфіковану допомогу, а саме: психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові та інші послуги дітям, у тому числі внутрішньо переміщеним особам фахівці інклюзивно-ресурсного центру з логопедії Аліна Анатоліївна ШЕВЧУК, Олена Василівна ЛИТВАК та Катерина Михайлівна ДМИТРУК. Вчасне виявлення у дитини мовленнєвих порушень та чітка оцінка мовленнєвого розвитку - одне з важливих завдань, що стоїть перед фахівцями інклюзивно-ресурсного центру з логопедії. Під час проведення оцінки мовленнєвого розвитку особи фахівці інклюзивно-ресурсного центру з логопедії обстежують такі складові розвитку мовленнєвої діяльності дитини як: експресивне та імпресивне мовлення; артикуляційна, мімічна, загальна та дрібна моторики; дихальні, слухові та зорові функції; звуковимова; лексико-граматична сторона мовлення; зв’язне мовлення тощо.
За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.
Фахівці інклюзивно-ресурсного центру з логопедії активно працюють над порушеннями мовленнєвої комунікації у дітей та корекцією таких порушень: вимова звуків, ритм і темп мовлення, голос, розвиток або відсутність мови, порушення письмового і усного мовлення.
Слід зазначити, що успішні результати логопедичної корекції також залежать від спільної роботи - активної співпраці фахівців, батьків та педагогів. Пам’ятаймо! Мовленнєвий розвиток дитини – один з основних чинників становлення особистості у дошкільному дитинстві, відіграє важливу роль у формуванні психічної та навчальної діяльності дитини та її соціальної адаптації.
«Ми знаходимо в житті лише те, що самі вкладаємо в нього». (Ральф Уолдо Емерсон)