ФОНЕТИЧНА РИТМІКА НА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ЗАНЯТТЯХ У ФАХІВЦІВ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ З ЛОГОПЕДІЇ КРИЖОПІЛЬСЬКОГО ІРЦ
Ритмічні здібності є однією з універсальних базових умінь людини. Сучасні дослідження довели, що високі показники корекції мовної, музичної та художньої здібностей можуть бути пов’язані з тим, що в їх основі лежить почуття ритму. Дійсно, міжсенсорні зв’язки, що лежать в основі почуття ритму, сприяють розвиткові рухової сфери, перцептивних та когнітивних процесів, емоційних реакцій, мовної активності. Саме сприйняття ритму викликає багато кінестетичних сприйняттів – ритм спричиняє організаційний вплив на становлення рухів, вдосконалює просторово-часову орієнтацію рухових актів, у тому числі і артикуляційних (мовнорухових).
Фонетична ритміка – один із методів формування у дитини почуття ритму - система спеціальних вправ, що поєднує мовлення і рухи, де промовляння мовленнєвого матеріалу (звуків, складів, текстів) супроводжується рухами (рук, ніг, голови, тулуба). На сучасному етапі фонетична ритміка може представляти собою систему вправ, яка направлена на формування фонетично правильного оформлення мовлення на основі синтезу діяльності нейропсихологічних функцій та ритмічних здібностей.
До засобів фонетичної ритміки відносять спеціальні пози, рухи, вправи на розвиток загальної і дрібної моторики, артикуляційні рухи, дихальні вправи, вправи на розвиток темпу і ритму. Фонетична ритміка використовується у роботі з дітьми, що мають порушення мовлення зі збереженим слухом.
Фахівці інклюзивно-ресурсного центру з логопедії під час корекційно-розвиткових занять на етапі стимулювання та розвитку мовлення дітей з особливими освітніми потребами, використовуючи елементи фонетичної ритміки, пропонують для відтворення різні види рухів і їх комбінації та поєднують їх з основними напрямками роботи з нейрокорекції для розвитку:
- мовно-рухового аналізатора з метою формування правильної вимови на основі вдосконалення рівня загальних рухів;
- мовного дихання, голосової функції, темпу та ритму мовлення;
- основних психічних процесів (сприйняття, увага, пам'ять і ін.) та просторових уявлень як основи успішного оволодіння вище зазначеними навичками.
Важливо зазначити, що використання елементів фонетичної ритміки на корекційно-розвиткових заняттях фахівців інклюзивно-ресурсного центру з логопедії значно покращує розвиток мовлення у дітей у зв’язку з тим, що центри головного мозку людини, що відповідають за мовлення і рухи, знаходяться дуже близько. Таким чином, стимулюючи моторику і активізуючи тим самим відповідні відділи мозку, ми активізуємо і сусідні зони, що відповідають за мовлення. Розвиваючи загальну і дрібну моторику дитини, ми допомагаємо їй оволодіти мовленням!
Фонетичну ритміку - як ефективну технологію розвитку мовлення - можна застосовувати починаючи з 3-х років. Вона корисна абсолютно всім діткам!
Відтак, використання елементів фонетичної ритміки поліпшує якість мовного слуху, забезпечує формування наслідувальних рухів, появу орієнтування на загальний ритм рухів, відтворення за зразком та моделювання дій за аналогією. Крім того, це сприяє підвищенню рівня самооцінки дітей, довільній регуляції поведінки та розвитку міжособистісних відносин.
Працюємо на результат всією командою!
РАЗОМ ДО МЕТИ! РАЗОМ ДО ПЕРЕМОГИ!