Формування уявлень про навколишній світ у дітей на корекційно-розвиткових заняттях у Крижопільському ІРЦ
"Природа є джерелом добра, її краса впливає на духовний світ кожного з нас тільки тоді, коли юне серце облагороджується вищою людською красою – добром, правдою, людяністю, співчутливістю."
Василь Сухомлинський
Природа є важливим засобом гармонійного всебічного розвитку дитини. Василь Сухомлинський зазначав, що «природа - величезної ваги виховний фактор, що накладає свій відбиток на весь характер педагогічного процесу». Активне спілкування з природою народжує і зміцнює у дитини безцінну якість, властиву людській особистості,- доброту.
Проблема формування уявлень про природу, починаючи з дитинства, є актуальною для сучасної системи освіти, оскільки отримані на цьому віковому етапі знання, уявлення, сформоване ставлення до природи й моделі поведінки виступають основою подальшого розвитку особистості.
Одним із важливих напрямків корекційно-розвиткової роботи з дітьми є розвиток їх пізнавальних можливостей та формування у дітей цілісного сприйняття та уявлення предметів і явищ навколишньої дійсності, яке відображає важливі зв'язки та залежності між об'єктами, а саме: формування знань про навколишній світ, необхідність для усвідомлення своєї приналежності до природи і суспільства, формування уявлення про живу й неживу природу.
Під час ознайомлення з природнім довкіллям забезпечується збагачення чуттєвого, емоційного, соціально-побутового, ігрового досвіду, розвиток мовлення та мислення дитини. Предмети повсякденного використання вивчаються на основі чуттєвого пізнання. Діти розглядають, аналізують, визначають їх призначення, виконують різні дії з предметами, вчаться називати та показувати предмети в різному просторовому положенні, співвідносити натуральні предмети з їх графічним зображенням, порівнюють предмети, встановлюють просторові та причино-наслідкові зв'язки.
У комунальній установі «Крижопільський інклюзивно-ресурсний центр» фахівці інклюзивно-ресурсного центру на корекційно-розвиткових заняттях формують уявлення про предмети та явища навколишньої дійсності. Розширюють усвідомлення дітей їхньої приналежності до природи і взаємозалежності людського існування з природою, усвідомлення взаємозв'язку між рослинами і тваринами, їх необхідністю для людини. Формують розуміння користі і потрібності будь-якого живого об'єкта (людина, тварина, рослина). Виховують бережливе ставлення до природи, почуття прекрасного, відчуття захвату від краси природи, емоційного відгуку на різні природні явища (сніг, дощ, туман, роса, іній тощо). Також, під час занять для фахівців Крижопільського ІРЦ одним із важливих завдань є розвиток зв'язного мовлення дітей, який передбачає поступове введення в активний словник уявлень дитини, понять, назв, явищ тощо, засвоєння вміння складати прості, поширенні речення про оточуючий світ.
Отже, формування уявлень про природу у дітей відбувається в різних видах діяльності та потребує практичного засвоєння дітьми системи доступних природничих знань. У ранньому та дошкільному віці діти інтенсивно набувають знань та чуттєвого досвіду, які використовують, аби розрізняти природний і штучний світи та відповідно діяти в них. Спираючись на конкретне сприймання дітьми природних явищ і об'єктів, дорослі мають допомогти їм пізнати природу в певній системі, одним із компонентів якої є краса. Системне ознайомлення дітей з явищами і об'єктами природи, їх взаємозв'язками і красою дасть дітям змогу збагнути, відчути і полюбити природу.