ВАЖЛИВІСТЬ РОЗВИТКУ ЗАГАЛЬНОЇ ТА ДРІБНОЇ МОТОРИКИ В ЛОГОПЕДІЇ
«Тіло і розум - дві сторони однієї медалі, і їх розвиток йде пліч-о-пліч»
Сократ
Розвиток моторних навичок є важливим аспектом в процесі корекції мовленнєвих порушень. У логопедії моторика, як загальна, так і дрібна, відіграє вирішальну роль у формуванні та удосконаленні мовлення дитини. Вивчення зв’язку між моторними навичками та мовленнєвими здібностями допомагає фахівцям ефективно впливати на розвиток дитини та коригувати різноманітні мовленнєві порушення.
Загальна моторика включає координацію рухів великих груп м’язів, таких як рухи кінцівок, голови та тулуба. Важливість розвитку цієї моторики для мовленнєвого розвитку полягає в тому, що чим краще розвинена загальна моторика, тим легше дитині виконувати складні мовні завдання, пов'язані з постановкою звуків, виразністю мови та її інтонаційною структурою.
Розвиток загальної моторики позитивно впливає на такі аспекти:
- координація рухів при мовленні: для формування правильної артикуляції важливою є загальна координація мови та рухів, оскільки відсутність моторної координації може призводити до труднощів з вимовою звуків;
- гнучкість і стійкість уваги: тренування фізичних навичок (наприклад, через вправи на рівновагу чи швидкість) допомагають покращити концентрацію уваги, що є важливим для розвитку мовних умінь;
- фізична активність і мозкова діяльність: різноманітні рухові ігри сприяють розвитку мозку, зокрема тих ділянок, які відповідають за мовлення та когнітивні функції.
Дрібна моторика охоплює рухи дрібних м'язів, таких як пальці рук, і має надзвичайно важливе значення для розвитку мовлення. Складні рухи пальців, необхідні для маніпуляцій з дрібними предметами, тісно пов'язані з моторними функціями мовних органів, зокрема з рухами язика, губ та щелепи.
Розвиток дрібної моторики має кілька аспектів, які прямо впливають на мовлення:
- артикуляційні навички: здійснення точних і злагоджених рухів пальців при виконанні різних вправ (наприклад, ліплення, малювання, складання пазлів) сприяє розвитку моторики артикуляційних органів — язика, губ, піднебіння;
- покращення мовленнєвих навичок: дітям із проблемами розвитку дрібної моторики часто важко виконувати рухи, необхідні для правильної вимови звуків; завдяки вправам на дрібну моторику можна покращити координацію мовних органів;
- зв'язок з пізнавальним розвитком: розвиток дрібної моторики також стимулює розвиток пізнавальних функцій, таких як увага, пам'ять і логічне мислення, що є основою для успішного засвоєння мовних навичок.
У логопедичній практиці існує безліч методик, спрямованих на розвиток загальної та дрібної моторики. Ось кілька з них:
- ігри на координацію рухів: вправи на рівновагу, ходьба по лінії, ігри з м'ячем, танцювальні елементи допомагають покращити загальну моторику;
- моторно-артерапевтичні вправи: ліплення, малювання, вишивання, шнурівка — ці заняття стимулюють розвиток дрібної моторики та водночас сприяють розвитку звуковимови та фонематичного слуху;
- артикуляційна гімнастика: спеціальні вправи для артикуляційного апарату, спрямовані на розвиток тонких рухів язика, губ, щелепи.
Розвиток загальної та дрібної моторики в логопедії є важливою складовою успішної корекції мовленнєвих порушень. Завдяки впровадженню спеціальних вправ та методик, які сприяють покращенню моторних навичок, можна значно полегшити процес навчання дитини правильному мовленню. У результаті цього не тільки покращуються мовні здібності, а й загальний когнітивний розвиток дитини, що є важливим для її подальшого успіху в навчанні та соціалізації.
Фахівці Крижопільського ІРЦ співпрацюють один з одним для забезпечення комплексного підходу у розвитку особистості. Завдяки використанню фахівцями інклюзивно-ресурсного центру на корекційно-розвиткових заняттях спеціальних методик та вправ для розвитку моторики, діти мають можливість розвиватися фізично, що позитивно впливає на їхній загальний розвиток та покращує їхні комунікативні навички. Кожен фахівець вносить свій вклад для розвитку моторики, що дозволяє досягти найкращих результатів. Отож, пам'ятаймо, щоб активізувати мовлення, необхідно спочатку навчити дитину володіти своїм тілом, контролювати свої рухи та взаємодіяти з навколишнім середовищем!