Україна презентувала Національний павільйон на найбільшій світовій виставці органічної продукції BIOFACH 2023
З 14 лютого до 17 лютого у німецькому місті Нюрнберг відбулась найбільша міжнародна виставка органічних продуктів BIOFACH 2023, яка цьогоріч зібрала 36,000 відвідувачів зі 135 країн світу та 2765 експонентів із 95 країн.
У 2023 році Україна була представлена на BIOFACH Національним павільйоном загальною площею 188 м2 (стенд 4А-511 та 4А-405). Вперше за 10 років участі українських органічних виробників на BIOFACH державна установа “Офіс з розвитку підприємництва та експорту” та національний проєкт Дія.Бізнес, як головні організатори Національного павільйону, об’єднали під однією парасолькою усіх стейкхолдерів органічного сектору країни.
Офіційна делегація України складалась з першого заступника Міністра аграрної політики та продовольства Тараса Висоцького, директора Офісу з розвитку підприємництва та експорту Андрія Ремізова та його заступника Андрія Литвина, які паралельно з роботою Павільйону провели низку офіційних зустрічей з партнерами та виступили в межах декількох сесій Конгресу, який щорічно проходить паралельно з роботою виставки та виступає головним міжнародним політичним майданчиком в обговоренні та пошуку поточного розвитку органічного ринку та його тенденцій.
У 2023 році на BIOFACH презентували Україну 23 компанії-виробники харчових органічних продуктів.
З Каталогом органічних експортерів можна ознайомитись за посиланням: https://export.gov.ua/734-biofach_2023_uchasniki_kh_natsionalnogo_pavilionu_ukraini#catalogue
Асортимент презентованої продукції компаній складався з органічних зернових, горіхів, заморожених та сублімованих ягід, концентрованих фруктових соків та пюре, соняшникової олії, пастили, дитячого органічного харчування, корисних снеків, сухих сніданків, допоміжних речовинних біопрепаратів.
Попри всі складнощі, викликані повномасштабним вторгненням, органічні оператори у 2022 році змогли збільшити експорт до країн ЄС та Швейцарії на 13% у 2022 році.
Останні дані, зібрані об’єднанням «Органічна ініціатива» напередодні BIOFACH 2023, демонструють рішучу готовність органічних операторів продовжувати свою діяльність, зокрема:
- понад 85% органічних операторів продовжують працювати, деякі оператори призупинили роботу в перші місяці, але згодом змогли відновити діяльність
- понад 95% органічних операторів планують продовжувати свою діяльність саме в органічному секторі.
Цифри
Традиційно, в перший день виставки Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL) та IFOAM – Organics International презентували дані щодо розвитку світового органічного ринку за позаминулий рік.
У 2020 ковідному році було значне зростання споживання органічної продукції і багато експертів побоювались, що у 2021 буде суттєве зменшення продажів у світі.
Світове споживання органічної продукції у 2021 році склало 124,8 млрд євро (+4,2 млрд євро в порівнянні з 2020 роком). Найбільшим ринком органічної продукції залишається США, хоча тут продажі трохи впали, 48,6 млрд євро порівняно до 49,5 у 2020 році. Другим найбільшим ринком є Німеччина – 15,9 млрд євро (+0,9 млрд євро) та третім – Франція – 12,7 млрд євро (без змін).
Якщо говорити про кількість земель, зайнятих під органічне виробництво, то їх кількість зросла на 1,7% і складає 76,4 млн га, лідером за площами залишається Австралія. Кількість органічних виробників зросла на 4,9% і становить понад 3,7 млн.
Найбільші країни-імпортери органічної продукції до ЄС: Еквадор, Домініканська Республіка, Індія, Перу, Україна, Туреччина, Велика Британія, Китай, Колумбія та Мексика. Ці 10 країн разом постачають майже 63% всього органічного імпорту. Особливість 2021 року – вперше у звіті враховується імпорт з Великої Британії.
Щодо українського імпорту, то Україна посідає перше місце за експортом зернових (окрім пшениці та рису), а також входить до ТОП-3 постачальників макухи, олійних культур та соєвих бобів. Також Україна піднялась на друге місце за обсягами постачання фруктів (категорія враховує свіжі та сушені фрукти та ягоди і не враховує цитрусові та тропічні фрукти).
Загалом же у 2021 році Україна поставила таку продукцію на ринок ЄС:
Ключові продуктові групи |
Обсяг імпорту (тис тон) |
Частка в загальному імпорті ЄС |
Зернові (окрім пшениці та рису) |
89,5 |
47,3 |
Фрукти (окрім цитрусових та тропічних фруктів) |
20,1 |
10,6 |
Соєві боби |
17,2 |
9,1 |
Олійні (окрім соєвих бобів) |
16,7 |
8,8 |
Макуха |
13,2 |
6,9 |
Пшениця |
11,2 |
5,9 |
Овочеві олії (окрім пальмової та оливкової) |
5,6 |
3,0 |
Борошно та інша борошномельна продукція |
4,5 |
2,4 |
За даними системи TRACES
Тренди
У світі триває дискусія щодо трансформації продовольчих систем, що почалась кілька років тому у зв’язку із пандемією, тепер вже з урахуванням впливів повномасштабної війни в Україні.
Залишаючись провідною світовою виставкою в органічному секторі, яка охоплює весь ланцюжок постачання від ферми до виделки, BIOFACH демонструє, як працює стійке органічне землеробство та виробництво харчових продуктів і що органічний сектор може бути частиною рішення.
Для BIOFACH 2023 визначено нові тренди від «New Glocal» (ред. нове глобально-локальне) до «New Sweeteners» (ред. нові цукрові замінники), які підтримують мегатренд «планетарного здорового способу життя».
Експортний потенціал та стан органічного сектору України під час повномасштабної війни
Органічний експорт, особливо до ЄС, покращився під час повномасштабної війни. Попри проблеми з логістикою у серпні 2022 року набула чинності угода про розблокування українських морських портів.
Попри повномасштабну війну, українські органіки у 2022 році випустили нові органічні продукти з доданою вартістю. Це були фруктові роли, різні види каш та крем-супів швидкого приготування, сік нектаринів та ефірні олії.
Органічне виробництво та розвиток експорту є одними з пріоритетів для України. У 2021 році український уряд прийняв національну економічну стратегію до 2030 року, яка офіційно поставила мету щодо збільшення органічних земель в Україні. Планується, що до 2030 року українські органічні землі досягнуть 3% від загальної площі сільськогосподарських угідь України. Іншою метою Стратегії є збільшення експорту органічної продукції до 1 млрд доларів США до 2030 року. Уряд України прагне збільшити переробні потужності та розвивати галузі з високою доданою вартістю шляхом залучення іноземних та внутрішніх інвестицій, починаючи вже зараз, а не чекаючи закінчення війни.
Національний павільйон України організований ДУ «Офіс з розвитку підприємництва та експорту», національним проєктом Дія.Бізнес у партнерстві з Міністерством аграрної політики та продовольства України, громадською спілкою «Органічна Україна», асоціацією «Ягідництво України» та Органічною ініціативою.
За підтримки:
- Європейського Союзу і уряду Німеччини через програму міжнародної співпраці «EU4Business: конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП» у партнерстві з німецькою урядовою компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbН;
- ЄБРР за фінансування Швейцарії в рамках Фонду сприяння малому бізнесу ЄБРР (донори Фонду: Італія, Ірландія, Японія, Корея, Люксембург, Швеція, Швейцарія, США, Тайвань Бізнес – Фонд Технічного Співробітництва ЄБРР та Норвегія);
- Швейцарії в рамках швейцарсько-українських програм «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (QFTP) та «Органічна торгівля заради розвитку у Східній Європі» (OT4D);
- проєкту «Німецько-українська співпраця в галузі органічного сільського господарства» (COA), який фінансується Федеральним міністерством продовольства та сільського господарства Німеччини.