АСИСТЕНТ ВИХОВАТЕЛЯ ТА АСИСТЕНТ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Упровадження інклюзивної освіти в дошкільних закладах - важливий крок на шляху до повноцінного розвитку та соціалізації кожної дитини, незалежно від її особливостей.
Одним із ключових учасників освітнього процесу в інклюзивній групі є асистент вихователя. Згідно із Законом України «Про дошкільну освіту», асистент вихователя є педагогічним працівником закладу дошкільної освіти.
Основним завданням асистента вихователя є створення сприятливих умов для навчання, виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Він тісно співпрацює з вихователем групи, забезпечуючи єдність навчального, виховного та розвивального процесів. Асистент допомагає організувати інклюзивне освітнє середовище, адаптує навчальні матеріали, сприяє соціалізації дітей з ООП у дитячому колективі.
Під час освітнього процесу за необхідності соціально-побутові потреби дитини з особливими освітніми потребами забезпечує асистент дитини. Асистентом дитини з особливими освітніми потребами може бути один з батьків або інший законний представник такої дитини, особа, уповноважена батьками або іншими законними представниками такої дитини (одним з них), або соціальний робітник, що надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання.
Особа допускається до участі в освітньому процесі для виконання функцій (обов’язків) асистента дитини з особливими освітніми потребами виключно за умови проходження такою особою спеціальної підготовки, що підтверджується відповідним документом.
Одна із умов допуску асистента дитини з особливими освітніми потребами до освітнього процесу має бути: наявність в закладі дошкільної освіти висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, виданого інклюзивно-ресурсним центром, де зазначена потреба в асистенті дитини з особливими освітніми потребами (супроводі під час інклюзивного навчання).
Комплексна оцінка, у тому числі повторна, проводиться за письмовим зверненням (заявою) до інклюзивно-ресурсного центру батьків (одного з батьків) або інших законних представників особи з особливими освітніми потребами.
Висновок про комплексну оцінку надається батькам (одному з батьків) або законним представникам особи з особливими освітніми потребами, за заявою яких (якого) її проведено, у двох примірниках, один з яких подається батьками (законними представниками) особи до закладу освіти.
Дитина з особливими освітніми потребами має право на здобуття дошкільної освіти за допомогою асистента такої дитини, який забезпечує участь вихованця в освітньому процесі шляхом надання підтримки та допомоги в пересуванні, самообслуговуванні, комунікації, харчуванні, орієнтації у просторі тощо.
Порядок та умови допуску асистента дитини з особливими освітніми потребами до освітнього процесу, вимоги до нього, а також основні правила його перебування в закладі дошкільної освіти та участі в освітньому процесі визначаються Положенням про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти, затвердженим Наказом Міністерства освіти і науки України 20 березня 2025 року № 474, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 квітня 2025 року за № 519/43925 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0519-25


